سرور مجازی یا وی پی اس چیست؟ انواع، کاربردها و مزایا

همان‌طور که می‌دانید، برای این‌که بتوانید وب‌سایت خود را در دسترس فضای آنلاین وب قرار دهید، نیاز است که فایل‌های آن روی یک وب سرور آپلود شوند. این سرویس با نام میزبانی وب (Web Hosting) شناخته می‌شود. در این میان، وی پی اس (VPS) یا سرور مجازی، نوعی وب سرور است که در کنار دیگر گزینه‌های هاستینگ، مثل سرور اختصاصی و سرور اشتراکی قرار گرفته‌است. در ادامه‌ی این مطلب، به دو سوال کلیدی «وی پی اس چیست؟» و «کاربرد وی پی اس چیست؟» پاسخ می‌دهیم. پس همراه ما باشید.

وی پی اس چیست؟

VPS مخفف عبارت Virtual Private Server و به معنی «سرور خصوصی مجازی» است که معمولا به‌اختصار، آن را «سرور مجازی» می‌خوانند. VPS، یک سرویس هاستینگ است که با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی، منابع اختصاصی (Dedicated) یا خصوصی (Private) خود را در سروری با چندین کاربر مختلف، ارایه می‌کند. ساختار VPS، به چندین سرور اجازه می‌دهد که سخت‌افزار یکسانی (سرور اختصاصی فیزیکی) را باهم به‌اشتراک بگذارند و در عین حال، هر سرور، مطمئن باشد که منابع کافی یا فضای اختصاصی خود را در دسترس دارد.

برای درک بهتر عملکرد سرور مجازی، می‌توانید تصور کنید که این سرور، یک واحد آپارتمان از یک مجتمع مسکونی است. شما و همسایه‌های خود (دیگر کاربران سرور مجازی) در کنار هم در این ساختمان (سرور فیزیکی) زندگی می‌کنید و در عین حال، هر یک، فضای اختصاصی و امن خودتان را دارید. بنابراین در سرور مجازی، چندین کاربر، از یک سرور فیزیکی واحد استفاده می‌کنند؛ اما همگی از هم جدا شده‌اند و هیچ منبعی تاثیری روی منبع دیگر ندارد.

توجه داشته باشید که کامپیوترها برای ارتباط با یکدیگر از پروتکل‌های مختلفی استفاده می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها پروتکل TCP/IP است. شما از طریق این پروتکل می‌توانید IPهای مختلفی روی سرور مجازی خود اضافه کنید. اگر می‌خواهید اطلاعات بیش‌تری درباره‌ی این موضوع بدانید، مقاله‌ی TCP/IP چیست؟ را مطالعه کنید.

کاربردهای وی پی اس

VPS یا سرور مجازی، کاربردهای متنوع و گسترده‌ای دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

سرور مجازی را معمولا کاربرانی انتخاب می‌کنند که ترافیک وب‌سایت آن‌ها در سطح متوسطی قرار دارد و می‌خواهند از محدودیت‌های سرورهای اشتراکی رها شوند؛ اما نیازی به داشتن یک سرور اختصاصی هم ندارند.
اگر انتظار افزایش ترافیک قابل‌توجهی در وب‌سایت خود طی چند ماه آینده دارید (مثلن یک کمپین مارکتینگ راه‌اندازی کرده‌اید) و در حال حاضر از سرور اشتراکی استفاده می‌کنید، بهتر است سرور خود را به VPS تغییر دهید.
اگر قصد دارید در آینده‌ی نزدیک -برای چندین وب‌سایت- از یک سرور استفاده کنید، به منابع بیش‌تری نسبت‌به سرور اشتراکی نیاز خواهید داشت. بنابراین، وی پی اس انتخاب منطقی‌تری است.
اگر می‌خواهید کنترل کاملی روی سرور خود داشته باشید و نیاز به اعمال تنظیمات سفارشی، دسترسی به root و سایر تنظیماتی دارید که در سرور اشتراکی در دسترس نیستند، از سرور مجازی استفاده کنید.
اگر اطلاعات یا دیتای بسیاری دارید که باید به‌طور مداوم از آن پشتیبان (Backup) گرفته شود، خرید VPS به‌عنوان سرور دیتابیس، تصمیم منطقی خواهد بود؛ چراکه با قابلیت اتصال از راه دور سرور مجازی می‌توانید به‌راحتی به اطلاعات‌تان دسترسی داشته باشید.
اگر گیمر هستید و می‌خواهید با سرعت و قدرت بیش‌تری بازی‌های آنلاین خود را اجرا کنید (و پینگ کم‌تری هم تجربه کنید)، استفاده از سرور مجازی، بهترین گزینه برای شماست.
اگر برنامه‌نویس هستید و به فضایی برای تست کردن کدهایتان نیاز دارید، می‌توانید از سرور مجازی استفاده کنید.
اگر یک تریدر هستید که در بازارهای مالی جهانی فعالیت می‌کنید و می‌خواهید IP ایران را در معاملات خود مخفی نگه‌دارید، می‌توانید از وی پی اس استفاده کنید.
سرور مجازی، جایگزین خوبی برای VPNها است؛ زیرا IP و مکان شما را به‌طور همیشگی تغییر نمی‌دهد و اینترنتی با سرعت بالا در اختیار شما قرار می‌دهد.

بهترین سرور متناسب با نیازهای مختلف

وی پی اس چیست

همان‌طور که در بخش قبل به آن اشاره شد، سرور مجازی مناسب‌ترین سرور برای کاربران مختلف با نیازهای متنوع است. بنابراین، چه شما صاحب یک وب‌سایت باشید که به ارتقای سرور فعلی خود و کنترل بیش‌تر روی آن نیاز داشته باشید، چه یک تریدر بازار بین‌المللی و یا یک گیمر یا برنامه‌نویس باشید؛ سرور مجازی، بهترین گزینه‌ای است که می‌توانید برای تمام این اهداف استفاده کنید. برای خرید انواع سرور مجازی با تعرفه‌های مختلف، می‌توانید به سایت ابر آروان مراجعه کنید.

تفاوت سرور مجازی با سرور اختصاصی

سرورهای میزبانی وب، این امکان را به شما می‌دهند که سطوح گوناگون سفارشی‌سازی را روی سرور خود اعمال کنید. تفاوت بین آن‌ها در قیمت، عملکرد (مثلن زمان بارگذاری صفحه) و میزان در دسترس بودن سرویس (مثلن زمان آپدیت) است. حال اگر بخواهیم سرور مجازی را با سرور اشتراکی مقایسه کنیم، نکات زیر مطرح می‌شوند:

در ابتدای مطلب گفتیم که سرور مجازی، مانند یک واحد آپارتمان مستقل در یک ساختمان مسکونی است؛ اما سرور اشتراکی، مانند یک واحد آپارتمان (یک سرور فیزیکی واحد) است که چندین نفر (وب‌سایت‌های مختلف) در آن سکونت دارند و محیط و منابع آن را باهم به‌طور اشتراکی استفاده می‌کنند. این نوع سرور، در مواقع خاصی مقرون‌به‌صرفه است، اما مشکل اصلی آن، پهنای باند و فضای محدودی است که به وب‌سایت شما اختصاص می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که سرور وب‌سایت شما نتواند به‌خوبی از پس افزایش ترافیک برآید و احتمالا زمان بارگذاری صفحه نیز افزایش می‌یابد. در چنین وضعیتی، شما نمی‌توانید سیستم‌عامل و سایر نرم‌افزارهای سرور خود را تغییر دهید؛ چراکه همه‌ی کاربران از یک پیکربندی واحد برای سرور خود استفاده می‌کنند.
با توجه به نکات گفته‌شده، سرور اشتراکی، برای وب‌سایت‌هایی مناسب است که ترافیک کم‌تر دارند؛ درواقع سرور اشتراکی، نقطه‌ی شروع بیش‌تر کسب‌وکارهای کوچک یا نوپا و وبلاگ‌نویسان است.

مزایای سرور مجازی
سرور مجازی، قدرتمندتر و امن‌تر از سرور اشتراکی است.
ترافیک بالای سایر سرورهای مجازی که به‌طور مشترک روی سرور فیزیکی واحد شما نصب شده‌اند، تاثیری روی وب‌سایت شما نخواهد داشت.
شما امکان دسترسی Root یا Superuser به سرور خود دارید و می‌توانید تنظیمات آن را تغییر دهید.
ارتقای وی پی اس، ساده است و به‌راحتی می‌توانید نرم‌افزارهای خاص را روی آن نصب کنید.
VPS درواقع چیزی بین سرور اشتراکی و سرور اختصاصی محسوب می‌شود؛ زیرا سرور مجازی، یک محیط مشابه سرور اختصاصی را برای شما شبیه‌سازی می‌کند که منابع سیستمی، به‌طور جداگانه بین وب‌سایت‌های مختلف تقسیم شده‌است.

انواع سرور مجازی

سرورهای مجازی از نظر نحوه‌ی مدیریت، به دو نوع مدیریت‌شده (Managed) و مدیریت‌نشده (Unmanaged) تقسیم می‌شوند. در نوع مدیریت‌شده، شرکت ارایه‌دهنده‌ی خدمات میزبانی، مدیریت سرور شما را به‌عهده می‌گیرد و تمام الزامات فنی آن را برآورده می‌کند. اما در نوع مدیریت‌نشده، همه‌چیز به‌عهده‌ی خودتان است. هم‌چنین، سرورهای مجازی از نظر نوع سیستم‌عامل، به ۳ دسته‌ی ویندوز، لینوکس و میکروتیک و از نظر موقعیت جغرافیایی، به دو نوع خارجی و ایرانی تقسیم می‌شوند.

جمع‌بندی
در این مقاله سعی کردیم به سوال «وی پی اس چیست؟» پاسخ دهیم. همان‌طور که دیدید، VPS یک سرور مجازی است که می‌توانید برای میزبانی وب‌سایت‌تان از آن استفاده کنید. این نوع سرور، مزایای بسیاری دارد و در انواع مختلفی برای خرید موجود است. پیشنهاد می‌کنیم اگر ابهام یا سوالی در خصوص انتخاب و خرید وی پی اس دارید، از متخصصان و ارا‌یه‌دهندگان این خدمات مانند «ابر آروان» مشاوره بگیرید.


جدیدترین مطالب

[smartslider3 slider="9"]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *