پیش بینی ثبات بازار ارز در روزهای آتی موضوعات سیاسی

در روزهای ابتدایی سال یکی از موثرترین عوامل بر افزایش قیمت دلار بوده که با به آرامش رسیدن شرایط پیرامونی ، می توان انتظار بازگشت ثبات به بازار ارز را داشت. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری عصر خدمات ، قیمت دلار در همین اندک روزهای سپری شده در سال جدید دستخوش تغییراتی بسیاری قرار گرفت، موضوعاتی که بیشتر از جنبه اقتصادی در پی تحولات سیاسی و استراتژیک کشور محسوب می شد بر قیمت دلار تاثیر مستقیمی گذاشت.

تا جایی که تنش های موجود موجب شد تا نرخ دلار به نزدیکی کانال 70 هزار تومانی نیز برسد اما این نرخ بیشتر از چند ساعت دوام نیاورد. چرا که هیجانات شرایط سیاسی پیرامون بر بازار ارز تا حد بسیار زیادی فروکش کرد، که این تاثیر بر قیمت دلار کم کم دیده شد و تداوم روند نزولی نرخ ها نیز به تصمیمات مسولین اقتصاد کلان مربوط می شود تا شاهد بازگشت آرامش کامل به بازار ارز باشیم.

در حالی که کارشناسان اقتصادی در سال گذشته پیش بینی می کردند که نرخ دلار تا پایان سال 1403 به 70 هزار تومان برسد، اما مسایل سیاسی رخ داده در ابتدای سال موجب شد تا دلار زودتر این نرخ را تجربه کند، چرا که تاثیر اینگونه مسایل و رفتارهای هیجانی مردم در خرید و فروش دلار در بازار آزاد موجب شوک شدید و در نتیجه افزایش یکباره قیمت دلار شد، که اثرات این موضوعات با سرعت اندکی از اقتصاد کمرنگ می شود و به تبع آن نیز نرخ دلار به آهستگی به شرایط قبل باز می گردد.

البته شوک‌های اقتصادی اثر بلندمدت بر بازار ارز دارند، زمانی که شوکی در کشور رخ می‌دهد باید بررسی کرد که ریشه آن سیاسی یا اقتصادی است؛ چون شوک‌های سیاسی ضعیف‌تر خواهند بود و اثرات ناپایداری بر بازارهای اقتصادی می گذارند . در این میان دلالان مسلط بر بازار غیر رسمی ارز نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر بازار هستند که به دلیل دارا بودن قدرت‌های زیاد در بازار و حجم عظیمی از نقدینگی، می‌توانند به هر بهانه‌ای نرخ ارز را افزایش دهند.

همچنین در زمانی که تنش‌های سیاسی رخ می‌دهد، این افراد بهانه‌ای به دست می‌آورند تا نرخ ارز را افزایش دهند. گفتنی است، وضعیت کلی بازارهای کشور به مسایل سیاسی گره خورده است که بازار ارز نیز از این قاعده مستثنی نیست ، که می توان انتظار داشت با کاهش شوک های سیاسی و اخبار منفی که اقتصاد کشور در روزهای اخیر تجربه کرد، قیمت دلار نیز کاهش یابد و در روزهای آتی شاهد عقب گرد نرخ دلار به کانال پایین تری باشیم.

همچنین ذکر این نکته نیز قابل اهمیت است که تمامی شرایط پیرامونی به تصمیمات اقتصادی اتخاذ شده از سوی مسئولان باز می گردد. برای خواندن اخبار اقتصادی به روز اقتصادی به پایگاه خبری عصر خدمات مراجعه کنید.


جدیدترین مطالب

[smartslider3 slider="9"]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *