کدام ویندوز سرور برای شما مناسب‌تر است؟ بررسی 3 نسخه برتر

وییندوز سرور 2022

ویندوز سرور، یکی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های سرور در جهان است که توسط مایکروسافت توسعه یافته است. هر نسخه جدید این سیستم عامل، همراه با یکسری ویژگی‌های بهبود یافته یا قابلیت‌های جدید در زمینه امنیت، عملکرد، خدمات ابری و مدیریت به بازار عرضه شده‎است. به طور مثال، ویندوز سرور 2016 به لطف ویژگی‌های کلیدی مثل Nano Server، Containers، Network Controller، Storage Spaces Direct، Hyper-V بهبود یافته، راه‌حل‌های امنیتی پیشرفته، افزایش کارایی و سادگی مدیریت را برای کسب‌وکارها به ارمغان آورده است.

از سویی دیگر، ویندوز سرور 2019 را باید جهشی رو به جلو در زمینه بهبود امنیت و کارایی دانست که ویژگی‌های سطح بالایی مثل Windows Defender ATP و Shielded Virtual Machines را عرضه کرده که بستر مناسبی برای میزبانی از کانتینرها و استقرار ماشین‌های مجازی است.

ویندوز سرور 2022 نیز بر پایه آخرین دستاوردهای مایکروسافت در دنیای سرورها طراحی شده‌است. سیستم عاملی که ویژگی‌های کلیدی قدرتمندی مثل امنیت بهبود یافته، پشتیبانی کامل از کانتینرها و ابزارهای مدیریت پیشرفته نظارت بر شبکه و منابع را ارائه می‌دهد و به لطف پشتیبانی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، روند انجام بسیاری از کارها را ساده کرده است.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم ویژگی‌ ها و قابلیت‌های این 3 نسخه ویندوز سرور را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

نسخه ویندوز سرور 2016

ویندوز سرور 2016 یکی از ویندوزهای محبوب و پرکاربرد در دنیای سرور و مراکز داده است که در سال 2016 منتشر شد. این نسخه با ارائه امکانات و ویژگی‌های جدید، سعی کرد، تغییرات قابل توجهی در فرآیند مدیریت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات اعمال کند. ویژگی‌های کلیدی این نسخه ویندوز سرور عبارت است از:

+ Nano Server

Nano Server یک نسخه بسیار سبک و بهینه شده از ویندوز سرور است که برای اجرای سرویس‌های خاص در محیط‌های ابری و مجازی طراحی شده‌است. Nano Server به لطف ویژگی‌های امنیتی جدید، نقش موثری در کاهش حملات به مراکز داده و مدیریت و تخصیص بهتر منابع ایفا می‌کند.

آموزش نصب ویندوز سرور 2022

+ پشتیبانی از کانتینرها

این نسخه از ویندوز سرور از کانتینرها پشتیبانی می‌کند که اجازه می‌دهد برنامه‌های کاربردی را به صورت ایزوله در یک محیط مشترک اجرا کنید. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا برنامه‌های خود را سریع‌تر توسعه داده، آزمایش کرده و مستقر کنید.

+ قابلیت Network Controller

همچنین، ویژگی Network Controller اجازه می‌دهد تا شبکه‌ خود را به صورت برنامه‌ریزی شده مدیریت و سیاست‌های شبکه را به صورت خودکار اعمال کنید.

+پشتیبانی از Software-Defined Networking

ویندوز سرور 2016 از SDN مخفف Software-Defined Networking پشتیبانی می‌کند تا کارشناسان شبکه بتوانند شبکه‌‌های نرم‌افزار محور را تعریف و مدیریت کنید.

+پشتیبانی از Storage Spaces Direct

Storage Spaces Direct اجازه می‌دهد چند دیسک را به صورت یک فضای ذخیره‌سازی واحد ترکیب و از آن برای ساخت مخازن ذخیره‌سازی با عملکرد بالا استفاده کنید.

+سازگار با راهکارهای مجازی سازی Hyper-V

جالب آن‌که مایکروسافت در حوزه راهکارهای مجازی‌سازی نیز Hyper-V را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. Hyper-V یک هایپروایزر داخلی است که فرآیند ساخت و مدیریت ماشین‌های مجازی را تسریع کرده و به سازمان‌ها اجازه می‌دهد ماشین‌های مجازی متناسب با نیازهای کاربران را ایجاد کرده و در اختیارشان قرار دهند.

اگر به دنبال یک سیستم عامل سرور قدرتمند و قابل اعتماد برای مدیریت کارآمد زیرساخت‌های هستید، ویندوز سرور 2016 گزینه‌ای ایده‌آل است.

پرسش مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا ویندوز سرور 2016 هنوز هم قابل استفاده است؟ در پاسخ باید بگوییم اگرچه نسخه‌های جدیدتری از ویندوز سرور مانند 2019 و 2022 منتشر شده‌اند، اما ویندوز سرور 2016 همچنان یک گزینه محبوب و قابل استفاده است.

نسخه ویندوز سرور 2019

ویندوز سرور 2019 مسیر موفقیت‌آمیز ویندوز سرور 2016 را ادامه داد. با این توضیح که این نسخه از ویندوز متمرکز بر امنیت و ویژگی‌هایی مثل ATP مخفف Windows Defender Advanced Threat Protection و Shielded Virtual Machines بود تا از سرورها در برابر تهدیدات مدرن محافظت کند.

این نسخه از کانتینرهای ویندوزی و لینوکسی به طور کامل پشتیبانی می‌کند و اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی را به صورت ایزوله و قابل حمل اجرا کنید. یکی از ویژگی‌های جالب توجه و البته قدرتمند این سیستم عامل، ابزارهای مدیریت پیشرفته است. Windows Admin Center یک کنسول مدیریت مبتنی بر وب است که اجازه می‌دهد سرورهای خود را به صورت متمرکز مدیریت کنید. همچنین، هایپروایزر Hyper-V در این نسخه با ویژگی‌های جدیدی مانند Live Migration بهبود یافته و یکسری تغییرات با هدف پشتیبانی بهتر از حافظه‌های پرسرعت NVDIMM-N در آن اعمال شده تا سازمان‌ها بتوانند از مزایای فناوری‌های پر سرعت ذخیره‌سازی اطلاعات بهره‌مند شوند.

ویندوز سرور 2019 به لطف پشتیبانی از ابزارهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، به سازمان‌ها اجازه می‌دهد، از این فناوری‌ها در محیط‌های سرور به بهترین شکل استفاده کنند و با استفاده از ابزارهای مدیریت طراز اول شبکه، نظارت دقیقی بر خط‌مشی‌ها و مدیریت منابع اعمال کنند.

اگر امنیت داده‌ها برای شما اولویت قرار دارد، ویندوز سرور 2019 با ویژگی‌های امنیتی پیشرفته خود، انتخاب مناسبی است. همچنین، اگر می‌خواهید از مزایای کانتینرها بهره‌مند شوید یا اگر در نظر دارید زیرساخت‌های خود را به سمت ابری شدن متمایل کنید، ویندوز سرور 2019 با ابزارها و قابلیت‌های خود، به شما کمک می‌کند. اگر به این نسخه از ویندوز سرور علاقه‌مندید، برای نصب و راه اندازی گام به گام آن پیشنهاد می‌کنیم خواندن مقاله آموزش تصویری نصب ویندوز سرور 2019 را از دست ندهید.

نسخه ویندوز سرور 2022

ویندوز سرور 2022 جدیدترین نسخه سیستم عامل سرور مایکروسافت است که با هدف ارائه امنیت بیشتر، عملکرد بهتر و قابلیت‌های جدید برای پشتیبانی از محیط‌های ابری و مجازی طراحی شده‌است. این نسخه با تمرکز بر نیازهای مدرن سازمان‌ها، به عنوان یک انتخاب قدرتمند برای استقرار محیط‌های فناوری اطلاعات شناخته می‌شود. ویندوز سرور 2022 با توجه به تهدیدات روزافزون مجهز به یکسری ویژگی‌های امنیتی و مدیریتی است:

+ ویژگی‎‌های امنیتی

در حوزه امنیت، ویندوز سرور 2022 با ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای مانند Hyper-V Guardians و Secure Boot، سطح امنیت را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. این ویژگی‌ها به محافظت از محیط‌های مجازی و هسته سیستم‌عامل کمک می‌کنند. همچنین، به شکل کامل از کانتینرهای ویندوز و لینوکس پشتیبانی می‌کند و اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی خود را به صورت ایزوله و قابل حمل اجرا کنید.

+ پشتیبانی از کنسول مدیریتی مبتنی بر وب

کنسول مدیریت مبتنی بر وب Windows Admin Center نیز در این نسخه تغییراتی داشته تا سازمان‌ها بتوانند به شکل متمرکزتری به مدیریت سیستم عامل و سرورها بپردازند.

+ سازگار با راه‌حل‌های مجازی سازی

در ارتباط با راه‌حل‌های مجازی‌‌سازی نیز، هایپروایزر Hyper-V قابلیت‌های پیشرفته‌تری مثل Live Migration بهبود یافته و بهینه‌سازی پشتیبانی از حافظه‌های پرسرعت NVDIMM-N را تجربه کرده تا امکان استفاده از سرعت بالای این فناوری در ارتباط با ماشین‌های مجازی فراهم شود. جالب آن‌که ویندوز سرور 2022 به برخی از الگوریتم‌ها و راه‌حل‌های هوشمند تجهیز شده تا امکان خودکارسازی برخی از کارها به شکل روان وجود داشته باشد.

در پایان بین ویندوز سرور 2022، 2019 و 2016، کدام یک را انتخاب کنیم؟ انتخاب بین نسخه‌های مختلف ویندوز سرور می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، زیرا هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. برای انتخاب بهترین گزینه، باید نیازهای خاص سازمان را در نظر بگیرید. به طور کلی، اولین موردی که باید به آن دقت کنید امنیت است. اگر امنیت داده‌ها برای شما اولویت اصلی است، ویندوز سرور 2022 با ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌تر، انتخاب بهتری است.


جدیدترین مطالب

[smartslider3 slider="9"]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *