9 ویژگی جدید اندروید 12 که حتما باید آنها را امتحان کنید

اندروید 12

اندروید 12 به لطف طراحی جدید ، ویجت های اصلاح شده و تنظیمات مربوط به حریم خصوصی ، تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبل دارد .در نگاه اول بیشتر این تغییرات مربوط به رنگ و ظاهر جدید است اما واقعا اینطور نیست و در ادامه ما 10 ویژگی جدید اندروید 12 را که حتما باید امتحان کنید به شما نشان می دهیم .


1.تم پویا بر پایه تصویر زمینه

موتور طرح زمینه یا تم پویا یکی از اصلی ترین ویژگی های اندروید 12 است .در واقع این سیستم می تواند رنگ ها را از دل تصویر زمینه انتخاب شده بیرون بکشد و از آنها در سراسر رابط کاربری و رنگ بندی صفحات برای یکدست شدن تم استفاده کند .این حتی برای برخی برنامه های سازگار نیز اعمال می شود .

موتورتم پویا یا dynamic theming در اندروید 12 باعث می شود که شما هیچ وقت از ظاهر دستگاه خود خسته نشوید و تنها یک تغییر ساده تصویر زمینه کافی است تا همه چیز رنگ جدیدی به خود بگیرد .برای مطالعه بیشتر در این مورد به این صفحه بروید .

2.داشبورد بازی ( فقط گوشی های پیکسل )

داشبورد بازی قصد دارد تجربه بازی کردن شما را با استفاده از برخی ابزارها و اطلاعات مهم، مانند توانایی ضبط گیم‌ پلی، پخش استریم جلسه بازی خود در یوتیوب، یا نمایش یک شمارنده (FPS) زنده، بهبود بخشد و می تواند ایده ای از عملکرد گوشی شما داشته باشد.همچنین می توانید بسته به نیاز خود یکی از سه تنظیم مختلف برای بازی ( پرفورمنس، استاندارد و صرفه جویی در باتری ) را انتخاب کنید.با این حال، این ویژگی خاص فقط با بازی هایی کار می کند که برای استفاده از API های جدید اندروید 12 به روز شده اند.

داشبورد بازی را می توانید از قسمت مزاحم نشوید ( Do Not Disturb ) در برنامه تنظیمات دستگاه فعال کنید و سپس از منوی باز شده گزینه Schedules را انتخاب کنید و سپس آیکون تنظیمات (چرخ دنده) در کنار گزینه Gaming انتخاب کنید.همچنین اگر نمی‌خواهید هنگام اجرای بازی‌ها ، اعلان‌ها قطع شود، می‌توانید گزینه Do Not Disturb for games را فعال کنید.

3.حالت یک دستی

این ویژگی جدید اندروید 12 از مدت ها پیش بر روی برخی پوسته های شخص ثالث مانند دستگاه های سامسونگ و شیائومی وجود داشته اما نحوه اجرای آن در اندروید متفاوت با آنهاست و بیشتر شبیه به قابلیت Reachability Mode در آیفون است .با فعال کردن این حالت کل عناصر کاربری به قسمت پایین صفحه منتقل می شوند و باعث می شود که شما بهتر با یک دست کار کنید .

برای فعال کردن این حالت در گوشی های سازگار ( مثل نوکیا و پیکسل ) به بخش System در برنامه تنظیمات رفته و سپس از قسمت Gestures یا حرکات گزینه One-Handed mode یا حالت یک دست را فعال کنید .سپس می توانید برای فعال کردن حالت یک دستی انگشت خود را از لبه پایین نمایشگر به پایین بکشید .توجه داشته باشید که این ویژگی فقط زمانی کار می کند که از حرکات ناوبری یا همان ژست های حرکتی در دستگاه خود استفاده می کنید.برای خارج شدن از این حالت هم کافی است یک ضربه به منطقه خالی در بالای نمایشگر بزنید .

4.ضربات سریع یا Quick Tap ( فقط گوشی های پیکسل )

ویژگی Quick Tap در اندروید 12 مشابه همان چیزی است که در iOS 14 با عنوان Back Tap معرفی شده بود .با استفاده از این قابلیت شما می توانید با دو ضربه سریع به پشت دستگاه خود برنامه ای را باز کنید یا پخش موزیک را متوقف کنید یا حتی یک اسکرین شات از صفحه بگیرید و یا منوی برنامه های باز را راه اندازی کنید .

این گزینه هم در منوی Gestures ( حرکات ) در برنامه تنظیمات قرار دارد و پس از فعال کردن آن می توانید عملکرد دلخواه برای دوبار ضربه سریع به پشت دستگاه را انتخاب کنید .

5.اشتراک گذاری سریع از منوی برنامه های اخیر

ویژگی اشتراک‌ گذاری سریع تصویر از منوی برنامه های اخیر یا باز ، در اندروید 12 پیشرفت داشته است .اکنون وقتی به سادگی تصاویر را از اینستاگرام یا یک صفحه وب در کروم یا سایر برنامه‌های مشابه بکشید و رها کنید، لیستی از مخاطبین پیشنهادی شما نشان داده می‌شود.این باعث می‌شود کل فرآیند اشتراک‌ گذاری محتوا از صفحه برنامه های اخیر ساده‌تر و راحت‌تر شود.

ویژگی جدید اندروید 12

6.داشبورد حریم خصوصی

داشبورد حریم خصوصی ویژگی کاملا جدیدی است که گوگل در اندروید 12 آن را به کار گرفته است .به کمک این داشبورد شما می توانید ببینید که کدام برنامه‌ها به داده‌های موقعیت مکانی، دوربین، میکروفون و سایر مجوزهای شما در 24 ساعت گذشته دسترسی داشته‌اند.در واقع به کمک این داشبورد می توانید برنامه هایی که بدون هیچ دلیلی از ابزارهای دستگاه استفاده می کنند را شناسایی کنید و در صورت نیاز دسترسی آن را قطع کنید یا آن را کاملا از گوشی خود پاک کنید .

ویژگی جدید اندروید 12 / داشبورد حریم خصوصی

برای دسترسی به این داشبورد برنامه تنظیمات را باز کنید و به بخش Privacy ( حریم خصوصی ) و سپس Privacy dashboard ( داشبورد حریم خصوصی یا شاید نام دیگری مشابه آن ) بروید .برای مطالعه بیشتر در این مورد به این صفحه بروید .

7.صفحه نمایش را کم نور کنید

اگر نور صفحه گوشی خود را حتی در کمترین تنظیمات ممکن کمی بیش از حد روشن می بینید، یک گزینه جدید با نام Extra Dim در اندروید 12 وجود دارد که باعث کاهش بیشتر نور صفحه نمایش می شود.این برای هر کسی که تمایل دارد در یک اتاق تاریک به صفحه نمایش تلفن خود خیره شود بسیار عالی است، زیرا روشنایی بسیار کم به کاهش فشار روی چشم آنها کمک می کند.

برای دسترسی به این گزینه می توانید از برنامه تنظیمات به قسمت Accessibility ( دسترسی ) بروید و گزینه Extra dim را انتخاب کنید .همچنین این گزینه دارای یک کاشی تنظیمات سریع نیز می باشد که دسترسی به آن را راحت تر می کند .

8.ویجت مکالمه

گوگل در اندروید 12 به ویجت ها ( ابزارک ها ) تغییرات اساسی داده و ویجت مکالمه مفیدی را به آن اضافه کرده است .این ویجت به شما کمک می‌کند بدون توجه به برنامه‌ای که استفاده می‌کنید، تنها با یک ضربه به مکالمه ای که بیشتر از آن استفاده می کنید بروید .برای اضافه کردن ویجت مکالمه به صفحه اصلی مراحل زیر را دنبال کنید .

ویژگی جدید اندروید 12 / ویجت مکالمه

روی یک ناحیه خالی از صفحه اصلی خود فشار طولانی دهید و سپس از منوی باز شده، گزینه Widgets یا ابزارک ها را انتخاب کنید.سپس به پاین بروید و ابتدا گزینه Conversation ( مکالمه ) و سپس Conversation widget (ابزارک مکالمه ) را انتخاب کنید .شما می توانید اندازه ویجت را مطابق میل خود تغییر دهید.

اکنون، مکالمه ای را که می‌خواهید در ویجت نشان داده شود، انتخاب کنید.پس از آن می توانید به سادگی با ضربه زدن روی مکالمه به سرعت به آن دسترسی پیدا کنید.توجه داشته باشید که ویجت مکالمه به صورت پویا با مکالمه های اخیر یا متداول شما به روز نمی شود و باید به صورت دستی مکالمه دلخواه را با ضربه زدن روی آیکون مداد در آن تغییر دهید .

9.اسکرین شات اسکرولی

این ویژگی جدید اندروید 12 چیزی است که کاربران مدت ها منتظر آن بوده اند و گوگل خیلی دیر آن را ارائه کرده است اما باز هم جای امیدواری است که بالاخره شما می توانید یک اسکرین شات کامل از صفحات بگیرید بدون اینکه نیاز به نصب برنامه جداگانه ای باشد .با استفاده از اسکرین شات اسکرولی دیگر نیاز نیست از یک صفحه وب طولانی چند بار عکس بگیرید و در عوض، یک اسکرین شات بگیرید و از نوار ابزاری که در پایین ظاهر می‌شود، روی Capture more ( بیشتر گرفتن ) ضربه بزنید. توجه داشته باشید که این گزینه فقط در لیست ها یا جایی که واقعاً امکان گرفتن اسکرین شات طولانی وجود دارد نشان داده می شود.

گرفتن اسکرین شات کامل در اندروید

یکی از مزیت‌های این سیستم این است که به شما امکان می‌دهد شروع و پایان اسکرین شات را تعیین کنید، بنابراین می‌توانید دقیقاً بخشی را که می‌خواهید عکس بگیرید .

در پایان بد نیست به این نکته اشاره کنیم که اندروید 12 نسبت به نسخه قبل سریع تر و کارآمد تر و پاسخگوتر از اندروید 11 شده است.علاوه بر این گوگل می گوید این نسخه جدید ، مصرف انرژی کم تری هم دارد به عنوان مثال ، گوگل می گوید زمان مورد نیازCPU برای خدمات اصلی سیستم را تا 22 درصد کاهش داده ، در حالی که همزمان استفاده از هسته های بزرگ CPU توسط سرور سیستم تا 15درصد کاهش می یابد. اینها دستاوردهای چشمگیری هستند که مطمئناً در درازمدت عمر باتری بسیار بهتری را به همراه خواهند داشت.

اگر شما هم ویژگی جدید دیگری از اندروید 12 را امتحان کرده اید ، از بخش دیدگاه ها با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید .

مطلب مرتبط :
سیستم جدید چرخش خودکار در اندروید 12 چیست و چطور کار می کند ؟
کدام گوشی های سامسونگ آپدیت One UI 4 و اندروید 12 را دریافت می کنند؟

منبع



جدیدترین مطالب

[smartslider3 slider="9"]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *