سیستم عامل iOS 13 معرفی شد : حالت تاریک سراسری و سرعت بیشتر

سیستم عامل iOS 13

اپل در کنفرانس توسعه دهندگان یا WWDC2019 از سیستم عامل iOS 13 رونمایی کرد .نسخه جدید سیستم عامل موبایل اپل تغییرات مهم و بزرگی نسبت به قبل داشته است که باعث پیشرفت های زیادی در این سیستم عامل شده است .در ادامه مطلب به بررسی مهم ترین ویژگی های سیستم عامل iOS 13 خواهیم پرداخت


حالت تاریک یا Dark Mode

آن چه که از قبل هم مشخص بود مهم ترین تغییر ظاهری در نسخه جدید سیستم عامل ios مربوط به پشتیبانی از حالت تاریک یا Dark Mode می باشد .این ویژگی جدید از نسخه ios 7 تاکنون بزرگترین تغییر در طراحی این سیستم عامل می باشد .این ویژگی جدید برای سیستم عامل جدید iPadOS هم در دسترس خواهد بود .

iOS 13, Dark Mode ENABLED
dark mode

حالت تاریک در ios 13 به صورت یکپارچه و منظم در تمام صفحات حتی برای نوتیفیکیشن ها فعال می شود و تمام اپلیکیشن های پیش فرض (اپلیکیشن هایی که از ابتدا روی گوشی نصب شده اند ) اپل از این حالت پشتیبانی می کنند .کاربران می توانند علاوه بر تنظیم دستی ، از تنظیمات خودکار برای فعال شدن آن در هر زمان یا تنظیم از غروب آفتاب تا طلوع آفتاب استفاده کنند .

iOS 13, no Dark Mode
light mode

گفتنی است که حالت تاریک سراسری برای اندروید Q هم اضافه شده است و استفاده از این تم مشکی در دستگاه هایی که از صفحه نمایش های OLED برخوردارند علاوه بر زیبایی بیشتر می تواند به کاهش مصرف شارژ باتری هم کمک کند .

عملکرد بهبود یافته

مطابق سال گذشته و در ios 12 در این نسخه جدید هم اپل تاکید زیادی بر بهبود عملکرد سیستم عامل به خصوص برای دستگاه های قدیمی تر داشته است .اپل وعده داده که در این نسخه جدید عملکرد برنامه هایی مانند Face ID تا 30 درصد سریعتر خواهد بود و سرعت اجرای اپلیکیشن ها تا دو برابر نسبت به قبل سریعتر می باشد .

The new Home Screen with iOS 13 on iPhone.

به نظر می رسد که اپل از مشکلاتی که پیش تر در مورد کند شدن گوشی های قدیمی بر اثر بروزرسانی جدید ios به وجود آمده بود درس گرفته است هر چند که باید تا زمان انتشار این نسخه جدید برای تمام آیفون ها منتظر ماند و دید که آیا این نسخه جدید هم می تواند همانند ios 12 به بهبود عملکرد دستگاه های قدیمی کمک کند یا خیر

کیبورد جدید با قابلیت SWIPING

در حالی که سال هاست که سیستم عامل ios از کیبوردهای شخص ثالت مانند Gboard گوگل یا SwiftKey پشتیبانی می کند و کاربران می توانند از این صفحه کلیدهای با قابلیت سوییپ کردن یا کشیدن و تایپ کردن بهره مند شوند ، حالا اپل در نسخه جدید ios این ویژگی را با نام Quick Path در کیبورد اضافه کرده است .هر چند که این ویژگی مهمی به شمار نمی رود اما کاربران می توانند از کار کردن با آن لذت ببرند .

مطلب مرتبط : اپل سیستم عامل مک Catalina را با برنامه های جایگزین برای آیتونز معرفی کرد

یادآوری ها یا REMINDERS

اپل در سیستم عامل iOS 13 برنامه Reminders یا یادآوری های را به طور کامل بازسازی کرده است .علاوه بر ظاهر جدید گزینه های جدیدی با نام های All ، Flagged،Today ، Scheduled به برنامه اضافه شده است که برای مرتب سازی وظایف به کار می روند .

The Reminders view in iOS 13 on iPhone XR.

علاوه بر این ها حالا این برنامه از ویژگی های مرتبط با هوش مصنوعی هم برخوردار می باشد و همزمان با تایپ کردن کاربر ، زمان های یادآوری پیشنهاد می شود و امکان برچسب گذاری مخاطبین را خواهید داشت تا زمانی که برنامه پیام رسانی را باز کنید به صورت خودکار به شما یادآوری شود .

آپدیت اپلیکیشن های MAIL ، NOTES ، SAFARI

اپل در این نسخه جدید تغییراتی هم در برنامه های اصلی خود به وجود آورده است .اپلیکیشن Mail هم اکنون فرمت دسکتاپ پیدا کرده است ، مرورگر Safari امکان تنظیمات مستقل برای هر وب سایت را می دهد و اپلیکیشن Notes امکان مشاهده تمام یادداشت ها را به صورت گالری را به شما می دهد .

نقشه های APPLE

A rollover image showcasing enhanced details in the new Maps experience.

اپل مپ یا نقشه های اپل در سیستم عامل iOS 13 به طور کامل بازنویسی شده است .این نسخه جدید اپلیکیشن Maps علاوه بر این که اطلاعات کامل تری را ارائه می دهد از قابلیت Street View مشابه با گوگل مپس برخوردار می باشد که می تواند نمایی از خیابان ها را به شما ارائه کند .حالت استریت ویو ابتدا برای شهرهای انتخاب شده در دسترس خواهد بود و در سال 2020 برای تمام دنیا عرضه می شود .

privacy یا حریم خصوصی

همان طور که از اپل انتظار می رود ، حریم خصوصی و امنیت بخش مهمی از این بروزرسانی جدید سیستم عامل می باشد .شما می توانید در ios 13 مجوز دسترسی برنامه ها به موقعیت مکانی را تنها برای یک بار تایید کنید که این باعث جلوگیری از ردیابی شدن موقعیت مکانی شما توسط اپلیکیشن ها می شود .

The iOS 13 sign-in screen for the Bird app on iPhone.

اپل قابلیت جدیدی را با نام Sign in with Apple راه اندازی کرده است که به زودی در دسترس توسعه دهندگان برنامه ها قرار خواهد گرفت .به کمک این ویژگی جدید کاربران می توانند بدون وارد کردن هیچ گونه اطلاعاتی و تنها با استفاده از سیستم Face ID یا TouchID ، یک حساب کاربری در سرویس های مختلف درست کنند .حساب‌های کاربری اپل همچنین می‌توانند به‌صورت خودکار آدرس‌های ایمیل خصوصی برای هر حساب کاربری ایجاد کنند و آن را به ایمیل اصلی شما ارسال کنند .

مطلب مرتبط : اندروید Q با پشتیبانی از حالت تاریک سراسری معرفی شد

تصاویر پروفایل در IMESSAGE

نسخه جدید سیستم عامل ios اکنون می تواند همانند واتس اپ و یا فیسبوک مسنجر ، تصاویر پروفایل و نام کاربری ایجاد کند و کاربران می توانند این پروفایل خود را با دیگران به اشتراک بگذارند .علاوه بر این شما می توانید از Memoji ها برای این تصویر پروفایل استفاده کنید و اپل حالا گزینه های بیشتری برای سفارشی سازی و تنظیمات این مموجی ها در اختیار شما قرار می دهد .

ابزارهای جدید برای ویرایش عکس و ویدیو

در سیستم عامل iOS 13 برای اولین بار امکان ویرایش ویدیوها فراهم شده است و شما می توانید ویدیوها بچرخانید .علاوه بر این رابط کاربری جدیدی برای ویرایش عکس های ارائه شده است و شما می توانید تنظیمات مربوط به درخشندگی ، برجسته ، سایه و کنتراست را انجام دهید .

Photos app displaying albums curated by year.

همچنین برنامه برنامه Photos نیز رابط کاربری جدید خواهد داشت و از از یادگیری ماشینی برای حذف عکس‌های تکراری و مواردی همچون تکرار اسکرین‌شات‌ها استفاده می‌کند.

FIND MY یا پیدا کردن من

در سیستم عامل ios 13 قابلیت قدیمی مربوط به Find My و Find My Friends در یک برنامه با نام Find My ترکیب شده است .در این برنامه جدید شما می توانید دستگاه های اپلی گم شده خود و دوستان خود را همزمان در یک جا ردیابی کنید .برنامه جدید همچنین می تواند دستگاه های آفلاین را با ارسال یک چراغ امن بلوتوث به دیگر دستگاه های اپل و بازپخش آن در دستگاه در نهایت به شما برای پیدا کردن آن کمک کند .ضمنا همه چیز رمزنگاری شده می باشد و تاثیری بر مصرف داده یا باتری و حریم خصوصی کاربر ندارد .

صدای جدید Siri

siri-ios-13

دستیار صوتی سیری در این نسخه از iOS با استفاده از تکنولوژی جدید Neural text to speech صدای طبیعتی تری خواهد داشت .برخلاف نسخه قبلی صدای سیری در ios 13 کاملا توسط نرم افزار تولید شده است و با توجه به نسخه کوتاهی که اپل در مراسم آن را پخش کرد به نظر می رسد این نسخه جدید تلفظ کلمات به خصوص کلمات پیچیده تر را بهتر انجام دهد .

حافظه خارجی

سیستم عامل ios 13 قابلیت خواندن اطلاعات و فایل ها از کارت های حافظه SD و حافظه های فلش USB و انتقال به برنامه Files را خواهد داشت .

در پایان باید گفت که سیستم عامل iOS 13 همزمان با معرفی اپل از آیفون های 2019 که اواخر شهریور ماه خواهد بود برای گوشی های آیفون 6s به بعد ( آیفون 6 و مدل های قبل تر دریافت نمی کنند ) منتشر خواهد شد .

منبع theverge



جدیدترین مطالب

[smartslider3 slider="9"]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *