
تلفن های هوشمند ما امروزه همانند یک کامپیوتر جیبی عمل می کنند و تقریباً دیگر نمی توانیم بدون آنها زندگی کنیم.اینترنت ستون فقرات تجربه کاربری از گوشی های هوشمند است و همه ما ممکن است روزی با مشکل در اتصال اینترنت همراه یا داده همراه مواجه شویم و ضروری است که سریعا اقدام به حل مشکل کنیم چرا که بدون اینترنت به نظر می رسد که دنیا متوقف شده است.
خوشبختانه در اغلب مواقع شما برای حل مشکل اتصال اینترنت همراه گوشی نیازی به مراجعه به مراکز تعمیر یا انجام تنظیمات پیچیده ، ندارید و اگر مشکل سخت افزاری وجود نداشته باشد ، نباید نگرانی زیادی از این بابت داشته باشید .در هر صورت اگر در اتصال به داده همراه گوشی اندرویدی دچار مشکل هستید ، این مراحل گفته شده در زیر را انجام دهید .
نکته : مراحل و تصاویر نشان داده شده مربوط به یک گوشی با اندروید خام ( پیکسل 4a ) است و ممکن است برخی مراحل در دیگر دستگاه های اندرویدی با آنچه که در اینجا گفته شده ، کمی متفاوت باشد .
1.ببینید آیا حالت هواپیما روشن است یا خیر
حالت هواپیما همه آنتنهای بیسیم از جمله دادههای تلفن همراه، Wi-Fi و بلوتوث را خاموش میکند.ممکن است شما به شکل تصادفی این گزینه را که در تنظیمات سریع وجود دارد ، فعال کرده باشید بنابراین با کشیدن انگشت از بالای صفحه به پایین ، پنل تنظیمات سریع را نگاه کنید و مطمئن شوید که حالت هواپیما در وضعیت خاموش است .

علاوه بر این، روشن و خاموش کردن حالت هواپیما می تواند تنظیمات را ریست کند و همه چیز را به حالت عادی بازگرداند. بنابر این اگر تلفن شما در حالت هواپیما هم نبود، ادامه دهید ، یک بار آن را فعال و پس از چند ثانیه دوباره غیرفعال کنید و ببینید که آیا اینترنت داده همراه شما دوباره کار میکند یا خیر.
2.وضعیت شبکه را بررسی کنید
اگر در یک محیط طبیعی به دور از شهر هستید یا در وسط ساختمان های بتنی می خواهید به اینترنت همراه دسترسی داشته باشید ، باید بگوییم که شانس شما برای این کار کم است .همچنین اگرچه نادر است، اما شبکههای تلفن همراه نیز میتوانند از کار بیفتند و باعث قطع خدمات شوند.

به منظور بررسی وضعیت اپراتور همراه خود به وب سایت DownDetector.com مراجعه کنید ( با فعال بودن vpn ) . این وب سایت گزارش های کاربران را جمع آوری می کند و در صورت قطعی به شما اطلاع می دهد. همچنین یک نقشه زنده وجود دارد تا ببینید آیا مشکل محلی است یا خیر. فقط وارد آنجا شوید و شرکت مخابراتی خود را تایپ کنید و دکمه جستجو را فشار دهید. اگر شبکه قطع است، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که منتظر بمانید.
3.گوشی را ری استارت کنید
این گزینه ای است که در تمام مقاله های عیب یابی می توانید آن را ببینید و که اکثر مشکلات گوشی های هوشمند با یک ریست یا خاموش و روشن کردن ساده حل می شوند.تعداد زیادی ناهماهنگی احتمالی میتواند باعث مشکل در اتصال اینترنت گوشی شما شود، و به احتمال زیاد اگر در اینجا به دنبال پاسخ هستید، پیچیدگی تلفن شما کمی پیچیدهتر است، اما یادآوری اینکه راهاندازی مجدد را امتحان کنید، ضرری ندارد .

بنابر این دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید و روی Restart ( راه اندازی مجدد ) ضربه بزنید تا دستگاه یک بار خاموش و روشن شود . ممکن است با همین ترفند ساده همه چیز حل شود .
4.بررسی کنید که طرح کنترل مصرف آزاد اینترنت فعال نباشد
از سال گذشته ، کاربران اپراتورهای تلفن های همراه این امکان را دارند که مصرف آزاد اینترنت یعنی حالتی که شما بسته اینترنتی ندارید ، را غیرفعال کنند .اگرچه این طرح برای جلوگیری از افزایش هزینه قبض تلفن همراه یا از دست رفتن ناگهانی شارژ مفید است اما ممکن است شما در مواقعی بسته اینترنتی ندارید اما نیاز به اتصال داده همراه داشته باشید که در صورت فعال بودن این طرح ، امکان اتصال به اینترنت را نخواهید داشت مگر اینکه بسته جدیدی بخرید .
برای اینکه مطمئن شوید طرح کنترل مصرف آزاد اینترنت را فعال نکرده اید ، کاربران همراه اول کافی است که کد دستوری #114*100* کاربران ایرانسل کد #4*2*3*555*را شماره گیری کنند .برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به این مطلب مراجعه کنید .
5.سیم کارت خود را بررسی کنید

سیم کارت ها هم می توانند دچار اشکال شوند و گاهی اوقات پین ها از خط خارج می شوند. اگر مراحل بالا برای شما کار نکرد، ایده خوبی است که کمی با سیم کارت بازی کنید. آن را بیرون بکشید و دوباره وارد کنید. شاید بهتر باشد کمی آن را تمیز کنید. امتحان کردن ضرری ندارد! این یک راه عالی برای تلاش برای فعال کردن دوباره داده های تلفن همراه است.
6.اگر فقط در مورد برنامه های گوگل مشکل اتصال دارید
اگر اینترنت همراه گوشی شما فقط در مورد برنامه های گوگل کار نمی کند، احتمال کمی وجود دارد که این خطا مربوط به این شرکت باشد. مراحل زیر را امتحان کنید تا ببینید آیا همه چیز به حالت عادی باز می گردد یا خیر.
1.پاک کردن حافطه پنهان یا کش برنامه گوگل پلی سرویس
2.نصب هر گونه به روزرسانی سیستمی یا به روزرسانی برنامه ها و خدمات گوگل
3.حذف حساب گوگل و وارد کردن دوباره آن
7.APN یا اکسس پوینت را بازنشانی کنید
APN یا اکسس پوینت نحوه اتصال تلفن شما به شبکه اپراتور تلفن همراه شما است. آن را به عنوان یک رمز عبور Wi-Fi برای داده های تلفن همراه در نظر بگیرید، اما بسیار پیچیده تر، با تنظیمات IP، جزئیات گیت وی و موارد دیگر.
نحوه ریست تنظیمات APN:
برنامه تنظیمات را باز کنید و وارد تنظیمات Network & internet ( شبکه و اینترنت ) شوید. ( در گوشی های سامسونگ بخش اتصالات )
روی سیم کارت خود ضربه بزنید.
به پایین بروید و Access Point Names ( نام های نقاط دسترسی ) را انتخاب کنید.

روی دکمه منوی سه نقطه در بالا سمت راست ضربه بزنید و گزینه Reset to default را انتخاب کنید.

علاوه بر این بهتر است از یک APN جدید استفاده کنید که به این منظور باز هم به بخش تنظیمات سیم کارت و صفحه Access Point Names (نام های نقاط دسترسی ) بروید .سپس روی دکمه Add یا افزودن در گوشه بالا ضربه بزنید.

در این مرحله کاربران سیم کارت های ایرانسل برای قسمت Name یا نام عبارت Irancell-Internet و برای قسمت APN عبارت mtnirancell را وارد کنید و بقیه قسمت ها را خالی بگذارید .همچنین کاربران سیم کارت همراه اول هم برای قسمت Name یا نام عبارت MCI-GPRS و برای قسمت APN عبارت mcinet را وارد کنید و بقیه قسمت ها را خالی بگذارید .
8.ریست تنظیمات شبکه
اگر هیچ یک از گزینه های بالا کار نکرد، ممکن است به این معنی باشد که برخی از تنظیمات شبکه شما تغییر کرده است. بنابراین بازنشانی تنظیمات شبکه به تنظیمات کارخانه ممکن است مشکل را برطرف کند.البته توجه کنید که با ریست تنظیمات شبکه تمام شبکه های وای فای و داده همراه شما باید از اول تنظیم شوند .
برای این کار باید به صفحه Reset options یا گزینه های بازنشانی در برنامه تنظیمات دستگاه اندرویدی خود بروید و گزینه Reset Wi-Fi, mobile & Bluetooth را انتخاب کنید .در مرحله بعد روی گزینه Reset settings ( بازنشانی تنظیمات ) ضربه بزنید و پس از وارد کردن پین قفل دستگاه ، این کار را تایید کنید .

9. ریست کارخانه یا بازگشت به تنظیمات اولیه
اگر هیچ یک از مراحل بالا برای رفع مشکل اتصال اینترنت همراه گوشی شما کار نکرد ، مثل همیشه آخرین گزینه قبل از اینکه دستگاه را به مراکز تعمیرات معتبر ببرید ، این است که یک بار آن را ریست فکتوری یا بازگشت به تنظیمات کارخانه کنید .این تقریباً هر مشکل نرم افزاری را که ممکن است با آن روبرو شوید برطرف می کند.اما با انجام آن بسیاری از داده های شما از روی دستگاه حذف می شوند و تنها کاری که می توانید انجام دهید ، گرفتن بکاپ یا پشتیبان از تمام اطلاعات است .
نحوه ریست فکتوری گوشی اندرویدی
برنامه تنظیمات را باز کنید و گزینه System را انتخاب کنید.
به قسمت Reset options یا گزینه های بازنشانی بروید.
گزینه Erase all data (بازنشانی به تنظیمات کارخانه) را بزنید.
روی Erase all data ضربه بزنید.

10 به دنبال یک متخصص تعمیرات تلفن همراه بگردید
حال، اگر هیچ یک از مراحل بالا نتوانست مشکل اتصال اینترنت همراه گوشی شما را برطرف کند ، احتمالا مشکل از سخت افزارهای دستگاه شما است و باید از یک متخصص تعمیرات تلفن همراه کمک بگیرید .برای مثال ممکن است سینی سیم کارت دچار مشکل شده باشد یا ایرادی در دیگر بخش باشد که از دست شما کاری بر نخواهد آمد .
مطلب مرتبط :